Friday, December 04, 2009

Asak Ati...



Kedak tok cerita nya, tadik aku masak cos hubby ada jemput sidak sama opis dtg makan lunch. Nya jemput nok Malaysian sorang and nok Indian n family. Segaut lah aku masak tek. Kak dah kacak meja di'setting' ku and makanan disusun, tiba2 nok datang Malaysian ya ajak. Dak indian ya sik jd dtg. Padahal rumah tingkat atas ajak. Sik hal la, makan jak sidak duak hubby dolok. Aku gago dengan Milan.

Ada juak la nengar dak duak berkelaka pasal kerja apa indah. Kak ya, aku tek terdengar hubby madah ada job opening. Aku terfikir juak mok kerja balit. Bukan apa, aku banyak tanggungjawab. Walaupun aku bukan anak sulung, tanggungjawab aku lebih besar dari ya. Dolok, arwah nenek ku nok baruk ninggal bulan 10 ya tek selalu madah, aku nang akan memikul banyak tanggungjawab. Ya kata orang tua2 bila nangga dekat tengkok aku ada taik lalat (mole).

Lekak kolik hubby balit tek, lalu lah aku nanyak pasal job opening ya. Nanyak ada vacancy accounting ka apa. Ada katanya. Kak ya, padah ku gik, kenak sik madah ngan aku mun ada. Lalu tok jawab dimerik orang ngan aku "dah kau kedak sik interested maok kerja!".

Yabih, asak ati ku nengar jawapan kedak ya. Kenak mesti jawab kedak ya. Kedak menyusahkan jak aku tok sik kerja. Kedak sengaja maok diam rumah goyang kaki. Mun ekot ati nang maok kerja, dapat duit dirik mpun, sikboh menyusahkan sapa2. Pake merik duit ngan mak bapak, pake nolong adik beradik. Tapi ya lah, datang sitok pun kira dah berkorban. Tiba2 sik kerja, sikda duit. Kak ya, diam rumah jaga anak. Mun mak bapak atau adik beradik tengah susah, dengar ajak la. Dolok dapat juak merik sikit2. Jadi bila aku dengar jawapan kedak ya, rasa pedih ulu ati. Tapi macam biasa, tahan ajak. Orang nok mak bapak kerja bagus, hidup senang mmg sik akan faham sebab sik pernah merasa tanggungjawab nolong mak bapak and adik beradik. Nangga la mun ada rezeki maok juak aku kerja. hari ya ada mak madah sigek hal nok molah aku berbelah bagi. Maok kerja, dapat duit dirik mpun tapi sik sanggup nak nyuroh anak diam dengan orang lain. Haih...susah juak idup kedak tok!

4 comments:

Anonymous said...

Ubok, paham sesangat sya situasi kamu tu. Lebih kurang jak, tanggunjwb byk. Hopefully one day, ada la hari cerah!

CarolRG said...

itulah, hanya org yang mengalami saja yang faham and i know we are kan? susah, betul2 susah. dulu kan, pernah saya berazam tak mau kawin sbb nak komited dgn mak bapak n family. hehe

treasurekeeper said...

babe..i so get u...mun nak diam umah jak sik keja nang susah..mun nak harap gaji laki jak nang sik cukup, diam kl gik ya..so terpaksa lah keja nak..tp sian juak ngan hannah coz diantar nursery..sedih rasa huhuhu..it's tough isn't it?

miss u & milan...*smooches*

CarolRG said...

Hajar...we miss you and Hannah too! mesti nya dah pandey mcm2 nak? mala jak aku agak ur blog check ada update sik, hehe. kdg2 sidebar ya ada ngong sikit. must have been very busy eh..

nya la, susah juak sik keja. sitok kira cukup lah juak tapi cukup pake kamek org lah. aku ada tanggungan lain gik, :). it's really tough just to imagine. susah owh..

THE PARENTS

Daisypath Anniversary tickers

Milan

Lilypie Third Birthday tickers

Sophie

Code snippet: HTML, Used for some forums. Lilypie Second Birthday tickers