Thursday, May 06, 2010

In My Head

There are too many things to think about. Susah jugak kalau jadi perempuan ni. Semua benda nak fikir at the same time. Jadinya kdg2 stress. Mmglah kdg2 tu nak juga, take it easy. Tp, mcm mana? Most of the time, i failed.

Nak kena fikir pasal dekat mana nak 'menumpang' selepas bersalin. Macam tu la kalau husband tak de di sisi. 'Menumpang' sana sini. Nak menumpang dgn parents di kampung, agak susah nak travel untuk check up baby. Kena naik boat express for 1.5hrs. NAmpak gayanya, mungkin akan 'menumpang' di rumah in-laws di kuching. Terpaksalah korbankan 'perasaan manja' dengan mak sendiri selepas bersalin.

Dengan the daddy yang sibuk nak bawa Milan jalan2 lepas mommy bersalin. Tak kisahlah kalau setakat nak jalan2 naik kereta pusing2 town. Ni nak pegi KK, pastu nak pegi Kuching. Haih...susah lah nak cakap. My only concern is about H1N1 outbreak. And the daddy pula mcm buat tak tahu jer everytime i express my concern. Geram!!!If possible, i don't want to stress myself anymore since i want to fully breastfeed this coming baby.

Then, Milan the underweight girl still doesn't like her food. Sometimes, she just has toast and cheese for her dinner. Lunch, if she can finish her rice..then Mommy will be on top of the world. Tak tahu nak describe mcm mana, rasa happy terlampau.

Got to go again, she is 'ngek-ngek'ing. Bagusnya kalau nangis sebab nak makan nasi!

13 comments:

Hida Naza said...

haha..aku baruk try reward system ya. sik tauk menjadi sik. setakat tok macam ada juak yang jadinya.

CarolRG said...

Gine oh...aku nok takutnya lapar bah. dolok maok juak makan pisang ka apa. tok, makan 1/4 jak. mun habis ya, adalah bertepok tangan, bersorak sorai indah mek 2.

YourFriend said...

Pusing ehhh sayeng!!!aku nganti penatai aja di KL..tutuuuuuuuuu

CarolRG said...

Nya meh...pusing kepala and pusing2 (raun2) belama baby aku.

Sempat kini nyambut ari pengada sida ya enti datai dlm hujung bulan 8. belated pun ok la.

Hida Naza said...

nya kuat nenen kali nak?
macam aku lok kenak tanyak health soalan pertama ya pasal susu.
nya madah jangan berik susu banyak takut nya kenyang susu jak.
bila dah lapar baruk nya mauk makan.
kinek tok harith minum susu sebelum tido jak.
breakfast ngan tea break minum milo. ya pun aku berik sigek cup kecik jak sekali.

Wedy Reira said...

buburnya ko polah camne? biak tok salu cepat boring. rais dolok pun ada masa nang reject bubur. bingung aku. jadi aku merik jak nok nestle lam kotak. at least ada something lah. masa sebelom sakit lok rais makan bubur sik berapa banyak. salu masak kurang dari setengah kong beras. aku salu campo buburnya dengan ayam+bayam, ayam+kentang+carrot, ikan bawal+bayam ka, ikan bawal+labu.. kdg2 campor bovril sak ada rasa sikit.pagi aku meriknya nestle lam kotak biasanya 4 sudu.

tapi since nya bait dari demam, appetite nya nang nait mendadak. sikpenah ku nangganya makan macam ya skali. bubur pun 2x ganda dari dolok and gerenti habis. pagi makan nestle kotak ya biasa 4 sudu, now 7-8 sudu. susu tepaksa tukar Isomil lok since nya admitted ria. susu masih 4oz, 6x a day.

tapi memang ada masa sidak pandey sikmaok makan lah. try berik nok nestle kotak, err ada sik di sinun oh? cereal ka pa brand sinun.

CarolRG said...

Nur, nenen ya lah culprit nya. Nya sekali nenen maok 9oz (pagi and before tido). Kak ya, aik kosong gik. Tea time, minum air stroberi kotak kedak Dutchlady ya. kinek tok aku try mok kurangkan nenen. Nya pande nangis2 mintak. Pande merik alasan gik makanan nya "hot"la, "cold"la...geram aku eh.

CarolRG said...

Dy, Milan kinek tok dah makan nasik benar. Sik maok dahnya bubur. Then. cereal pun cereal nok kita makan ya. Nya lah, tukar2 juak lah menu nya. Mostly kinek tok, nya makan apa nok mek org makan. So, aku banyak masak sup2 lah pake mek org.

Hida Naza said...

harith pun suka chocolate milk. tapi aku tapok. mun jalan2 baruk aku berik sebab masa jalan makan sik tentu.
asal nok ada susu jak memang sidak cepat kenyang.
boleh berik tapi sikit lah.
lebih kurang gia lah kata health advisor. mun anak kenyang susu. nya rasa sik perlu makan dah. sebab dah kenyang. tapi sidak dapat protein jak lah. nok lain2 ya sik ada gilak. tok pun masih berik vitamin takut sik cukup zat. tapi still health advisor madah vitamin ya sik cover semua zat yg diperlu badan.heheh.panjang discussion tok eh.

Wedy Reira said...

ooo nya dah mamam nasik oo..bagus juak senang sikpayah nak bepolah bubur. hehehe..eh nya lom ada gigi geraham dapat nya mam nasik oh? lainkali maok aku try rais juak. tapi nak, bukan minum susu banyak lagik bagus buat masa tok? sebab at this age they still need calcium? ntahlah aku pun sik berapa pakar lam hal2 parenting tok. salu aku dengar orang madah, sikhal mun sikmaok makan, asal susu minum. bagus milan maok nen 9 oz. rais nang macam gik baby baby jak masih 4 oz. mun aku berik 5oz, nya akan stop juak sengan 4oz. pelik aku. kakya malam masih bangun nenen 2 3 kali. haisshhhh bila la lagik nak nenen sekali b4 tido n terus sampey pagi?

CarolRG said...

Nur, nya lah. senang mun tgh berjln mun ada susu kotak ya. Mun sik maok berembak botol air panas, bekal susu etc. Tok lesson learned masa pg UK riya lah, haha. Sik hal la, slow2 jak aku try carik method ne nok sesuai ngan ya. So far, nya akan makan banyak mun makan sekali ngan mek org. Sudu pun maok sudu nok besar (kita pake).

CarolRG said...

Dy, aok...Milan lom ada gigi geraham. Sik juak aku sure bila mok start merik nya makan nasik dolok. Tp, since nya tiba2 sik maok makan bubur...aku merik nasik kunyah (aku kunyah sikit), then nasik lembik, then kinek tok nasi benar tapi byk kuah. Milan tok byk nenen, kuat haus juak kali. Panas dah sitok bah. Dolok nang nya tido sampe pagi. Kinek tok dah masuk summer, bangun juak sekali mintak air.

Hida Naza said...

method makan sekali ya ada juak dipadah advisor ya. tapi sik jalan ngan harith. nya lari depan tv. nang biak tok lain2 style sidak.

THE PARENTS

Daisypath Anniversary tickers

Milan

Lilypie Third Birthday tickers

Sophie

Code snippet: HTML, Used for some forums. Lilypie Second Birthday tickers